מה בין אתיקה לבין כבוד הדדי – מה מותר לעשות אבל לא נבחר בו, כי זה לא מוסרי…

לאחרונה נחשפתי להתנהגויות שגרמו לי להרים גבה… לחשוב פעם נוספת, מה באמת גורם לאותם אנשים להתנהג כך או אחרת, כאשר מדובר בשיווק עסקיהם באינטרנט ו/או בשימוש בחומרים לא להם, כבשלהם.  מהי אתיקה בעסקים, מה בין ערכי המוסר לבין כבוד לנותני השירות, האם בשיווק ברשת מותר לעשות הכל?  איפה באמת עובר הקו הזה שמנחה אותנו מה עושים ומה לא, גם כשזה לא כתוב בספר החוקים.

בוויקיפדיה כותבים על אתיקה את הדברים הבאים:

  • שיפוט של תכונותיו של האדם בהתאמה לטוב המוחלט לעומת שיפוט של מעשה – העוסקת בשאלה מהו הטוב העליון ואיזהו האדם המוסרי.
  • אתיקה שבה הערך העליון הוא הכוונה המתבטאת ברצון הטוב של הפועל.
  • אתיקה שבה הערך העליון הוא אושרם של הרבים, וכלל ההתנהגות הוא לקדם את הערך הזה – מדגישה כי את המעשה הראוי ניתן לשפוט על פי שיקול הדעת אשר בוחן את התוצאות לקידום אושרם של הרבים המושפעים מעשיית אותו המעשה.

רבים מאתנו עסוקים בקידום העסקים שלנו באינטרנט, קידום האתר בגוגל או במנועי חיפוש אחרים, קידום באמצעות דפי עסקים בפייסבוק, קבוצות חברים ברשת החברתית ועוד. בעידן בו אנו נחשפים לשיטות שיווק חדשות, למורים רוחניים המאתגרים אותנו בטכניקות שיווק חדשות, בהשקות מוצרי ידע, בחיזוק ערכי המותג. זה הזמן בו אנו צריכים לעצור לרגע ולהפנים גם את כללי האתיקה בשיווק, בעיקר בהיבט הערך החברתי שבו.

נכון שמזמן רבים התרגלו להוריד מוסיקה, סרטים, סדרות טלוויזיה בלא לשלם תגמולים ליוצרים, רבים מורידים תמונות מאתרים שונים ועושים בהם שימוש כבשלהם.  עדיין, זה לא אומר שזו הדרך הנאותה לנקוט בה.

ישנם משווקים המעודדים אותנו להעתיק מהמצליחים, אך בטוחה אני שגם באמירה זו, בכוונתם היא להעתיק את הרעיון ולא לגנוב את המוצר עצמו ולשכפל.

מי שחושב שבהעתקה, גניבת זכויות יוצרים או סתם מחזור מכירה של מוצרים לא לו, עושה כסף מהיר, כדאי שידע “מה שבא בקלות הולך בקלות”, אין פה למידה אמתית, אין כבוד לאלו שעמלו ויצרו ובעיקר אין צבירת מוניטין לאורך זמן, ובפעם הבאה שינסה למכור מוצר / שירות כלשהו, תדמית ה’גנב’ תידבק לו באופן שבו קשה יהיה לו להתרומם.

כולנו יודעים שקשה מאוד לבנות מוניטין בעל ערך, זהו תהליך הכרוך בהשקעת משאבים רבים, בעיקר משאבי אנרגיה אישית, קרי, מערכות יחסים הנבנות לאורך זמן עם הלקוחות והחברה הסובבת.  אולם, ברגע אחד ניתן להרוס שם טוב.  מי שבחר להימצא בעולם קידום העסקים באינטרנט לאורך זמן, כדאי שיפנים מקצת מכללי ההתנהגות המכבדת, המעריכה, המוקירה את העומלים.  כבוד והערכה הדדית, חוזרים בחזרה במכפלות גדולות.

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.