מותג אינו לוגו – לוגו אינו מותג

brand puzzleהלוגו הנו מרכיב משמעותי בתהליך מיתוג העסק, הוא מהווה מרכיב ויזואלי נוכח, המאפשר ללקוחות שלנו לזהות אותנו בקלות ומקל עלינו בהעברת המסרים.  הלוגו יכול להופיע בגדלים שונים ובעזרת מאפשר לנו ליצור זהות מבודלת, שונה משל המתחרים.  אז למה (לעתים) קורה שבענף מסוים, כולם בוחרים באותם הצבעים?

מותג מאפשר לצרכן לזהות בקלות את החברה / העסק שעומד מאחורי המוצר או השירות המוצע.  מותג מוכר מפחית את מידת הסיכון הנתפס בעיני הלקוח, קל לו יותר לתת בו אמון, המבוסס על פי רוב על התנסות מוקדמת שלו או של מכריו.  מותג מקצר את תהליך החיפוש של הצרכן, כי הוא כבר יודע במה מדובר, מזהה את המוצר שביקש.  כל אלו מחזקים את ההבנה על החשיבות במיתוג העסק.  לעיתים קרובות מאוד, שימוש במותג זה או אחר מהווה עבור המשתמש השתייכות לקבוצה או מגדר, סמל סטטוס, תו איכות.  המותג מכיל בתוכו הבטחה של החברה ללקוח.  כל עוד ההבטחה נשמרת ומתקיימת, יש סיכוי רב לחיזוק הקשר ומערכת היחסים בין הלקוח / הצרכן לבין העסק.

בתהליך הבידול של המותג, אנחנו שוקדים על מציאת המאפיינים האמתיים שבאמת יכולים ליצור שונות, בין אם במרכיבים הפיסיים, המוחשיים של המותג ובין אם בתכונות הבלתי מוחשיות. 

בתחום החזותי, אחד הביטויים הפשוטים והמהדהדים ביותר של זהות מותגית, הינו הצבע.  אחת הטעויות הנפוצות בעת בחירת הצבעים למותג, היא בחירה זהה למתחרים.  שימוש בצבע השונה מהמתחרים, מאפשר לצרכנים לזהות בקלות את המותג, גם כשלא מציגים בפניהם את הלוגו עצמו.  בחירת הצבעים אם כן היא משמעותית ביותר בעת בידול המותג באופן החזותי.

למשל, בתחום חנויות הפרחים, אם נבחן את הסמלים והצבעוניות של אתרי משלוחי הפרחים השונים, נוכל לראות שהצבע הדומיננטי הוא ירוק.  אין זה במקרה, הרי הירוק מתחבר לנו באופן אינטואיטיבי לפרחים ולרעננות.  אך האם בבואנו לבדל את העסק שלנו מול המתחרים, כדאי לנו לבחור גם כן בירוק?  אין לכך תשובה חד משמעית.  לעיתים נרצה לשמור על הצבעים המקובלים בענף, כי לזה הצרכנים רגילים.  הפתרון יכול לבוא במשקל של הצבע, כלומר, בדרך בה נשתמש בצבע הירוק.  אפשר להשתמש בו כצבע מוביל ולהיות כמו כולם ואפשר להשתמש בו כצבע משני ולחדד את השונות.

בתחום הטלפונים הסלולריים אנחנו עדים לשונות מובהקת בצבעים בין 3 החברות המובילות: פלאפון בצבעי כחול, אורנג’ בכתום וסלקום בסגול.  לא פלא אם כן שחברות הסלולר החדשות בחרו בצבעים שונים גם הן, לדוגמא ‘גולן טלקום’ בחרו בצבע האדום, ו’רמי לוי תקשורת’ בחרו בוורוד. 

כשאנחנו שוקדים על בידול המותג, הדבר החשוב ביותר בבידול תמיד היה ותמיד יישאר, הוא הרעיון שמאחורי המותג. מהי המשמעות האמיתית שמייחדת את ההוויה שלנו, את העשייה שלנו, את המוצרים והשירותים שאנו מספקים ללקוחותינו, את החוויה שהם חווים בעת המפגש איתנו ובעת צריכת המוצר או השירות.  איך הם מתרגמים את החוויה הזו בראשם.  האם החוויה טובה במידה כזו שתגרום להם לחזור אלינו?

בידול יכול להיראות בעזרת מרכיבים חזותיים, אבל הבידול האמיתי יבוא לידי ביטוי באמצעות החוויה ההדדית בינינו לבין הלקוח, במערכת היחסים שנשכיל לפתח עם הלקוחות שלנו לאורך זמן.

המרכיבים החזותיים חשובים, חשוב להיראות מסודרים ונעימים בכל מפגש של המותג עם הלקוח, חשוב שהאדם הראשון שהלקוח פוגש בכניסתו לחנות / למספרה / לקליניקה, יקבל את פניו בחיוך.  חשוב שהחוויה בכללותה, מרגע ההתקשרות ועד לקניה חוזרת, תסתכם בחוויה טובה ומעשירה.

הסתכלו על הלוגו של העסק שלכם, בחנו את המתחרים, האם יש לכם מרכיבים דומים בסמלים המלווים את הלוגו, האם שם העסק דומה, האם אתם משתמשים באותם הצבעים והגופנים? האם בנקודת המפגש החזותית, קל לזהות את ההצעה השונה שלכם, מול המתחרים שלכם, או שכשנתקלים בכם, קשה להבין מה אתם מציעים שהמתחרים שלכם לא מציעים גם כן… אלה הם חלק מהמבחנים שעליכם לעשות, באיתור השונות והייחודיות של המותג העסקי שלכם.

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.