להשאיר את האופציות פתוחות או לקחת סיכון ולהחליט?
אם נבחר באפשרות כלשהי, מה המחיר של אי הבחירה באפשרות השנייה? אם נמשיך להתלבט בין האפשרויות השונות, מה המחיר של ההתלבטות האינסופית? פעמים רבות, אנחנו כבעלי עסקים נמצאים בצמתים של קבלת החלטות, וקשה לנו מאוד להחליט. בכל בחירה יש ויתור, ומה אם בוויתור הנוכחי, אנחנו טועים? איך נדע שאופציה א’ עדיפה על אופציה ב’ ומתי הזמן הנכון לקבל החלטה?
לפי דן אריאלי (בספרו “לא רציונאלי ולא במקרה”) – יפה שעה אחת קודם. ככל שנקדים לקבל החלטה ונעצור את ההתלבטות, נרוויח את הזמן של העשייה. הדבר הטוב ביותר הוא פשוט לקבל החלטה, ולהבין שלמרות שבכל בחירה יש ויתור, כאשר בוחרים באופציה אחת, מוותרים על השנייה. יחד עם זאת, כאשר בוחרים צועדים צעד נוסף בהתקדמות העסקית. לעיתים קרובות אני ניצבת מול בעלי עסקים המתלבטים אינסוף התלבטויות לגבי שם העסק, עיצוב הלוגו, מבנה התמהיל העסקי ועוד שאלות רבות ואחרות שעוצרות אותם מהתקדמות אל המטרה האמיתית – הגדלת רווחיות העסק.
נכון שבחירת שם לעסק ועיצוב הזהות המותגית (לוגו, כרטיס ביקור, אתר אינטרנט ועוד), אלה הן החלטות חשובות, שעד שלא תתקבל החלטה לגביהן, לא נוכל להתקדם בעסק. נכון שבחירת שם לעסק ועיצוב הלוגו משמעותיים מאוד במיתוג העסק וישפיעו עלינו לאורך זמן. אבל, ישנו דבר פשוט מאוד שכדאי לנו להפנים, ככל שנמשיך להתלבט, כך גם נדחה את הצלחתנו העסקית.
בעצם הבחירה בשם העסק וההתקדמות לבחירה בלוגו ובזהות מותגית, אנחנו עושים צעד ראשון בנוכחות העסקית שלנו. הדבר דומה מאוד לבחירת שם לילד, קשה מאוד להחליט, מחכים לראות מי נולד, את החיוך הראשון, להרגיש את הקשר הראשון, ומרגע שבחרנו שם, הכל מתעצב על פיו. פתאום הדברים מסתדרים, לתינוק שנולד יש דמות ברורה, שמו מציג אותו נאמנה. כך גם העסק שלנו, ברגע שבחרנו שם, נוכל לעשות את הצעד הבא.
אם לא נבחר בשם לעסק לא נוכל לעצב לוגו, לא נוכל לייצר זהות מותגית זו או אחרת ובכל פעם שנתייצב מול לקוח פוטנציאלי נתחיל לגמגם, נתעכב על הסבר ‘למה אנחנו תקועים’ במקום להיות עסוקים בהסבר על המוצר / שירות שאנחנו מספקים.
אז מה עושים? פשוט לעשות, פשוט להחליט שמקבלים החלטה ומרגע שההחלטה התקבלה, מתקדמים הלאה. לא עוצרים ולא חוזרים לאחור.
כדאי לבחור ולהתחיל לצעוד, והעצה הבאה היא להיות במקום מספיק זמן כדי להצליח. לא להתייאש מהר מדי, לא להרים ידיים אחרי מספר כישלונות ו/או טעויות, כי אלה יגיעו ממילא, צריך רק להבין שאלו מהמורות בדרך להצלחה. ואם לאחר זמן רב עדיין השם לא מסתדר, הלוגו לא משרת את מהות העסק, תמיד נוכל לערוך מיתוג מחדש.
השאירו תגובה
Want to join the discussion?Feel free to contribute!