אסטרטגיית שיווק במדיה חברתית 3 המ”מים: מגפון – מגנט – מוניטור

hand drawing creative business strategy on crumpled paper backgrהמדיה החברתית הפכה בשנים האחרונות לדומיננטית מאוד בתמהיל השיווק של מותגים וארגונים.  כדי שהפעילות במדיה החברתית תהיה אפקטיבית ולא רק תגזול זמן יקר לארגון, חשוב מאוד שאנשי המפתח הפעילים במדיה החברתית והמשמשים ‘פה’ למותג, ידעו איך לפעול בה באופן הטוב ביותר.

אחד היתרונות הבולטים בשימוש נכון במדיה החברתית, הוא היכולת להגיע לקהל גדול מאוד וממוקד, בתקציבים נמוכים בהרבה, לעומת אלו שהיינו מורגלים אליהם במערכות הפרסום השונות.  הן בפרסום באינטרנט וודאי אל מול הפרסום מחוץ לרשת.

אסטרטגיית מדיה חברתית צריכה לקחת בחשבון שימוש במספר כלים בו זמנית.  לעיתים קרובות מנהלי מדיה חברתית בארגונים ובעלי עסקים קטנים-בינוניים, תוהים מדוע על אף שהקימו דף אוהדים בפייסבוק ופרופיל עסקי בלינקדאין, הדברים לא זזים כפי שציפו.

אסטרטגיית 3 המ”מים בנויה על המעגלים השונים בין הארגון, המדיה והלקוחות.

במגפון הארגון משתמש כדי להשמיע את קולו, במגנט הארגון משתמש כדי ללכוד את תשומת הלב של לקוחותיו ובמוניטור הארגון עושה שימוש כדי לנטר את השיח המתקיים בין הלקוחות.

אסטרטגיה זו פותחה ב Boston College על ידי החוקרים: John Gallaugher & Sam Ransbotham (ראו פרסום מקורי של אסטרטגיה זו)

  • המגפון

    בדומה לטקטיקות השיווק והפרסום המוכרות לנו עד כה, המגפון משמש את הארגון והמותג להשמיע את קולם בעולם הרחב.  תקשורת ישירה של המותג עם הלקוחות, זוהי דרך נהדרת ליצירת חשיפה למוצרים חדשים, להשקת פעילות ולעורר מודעות של הקהל הרחב, אודות המותג או הארגון.

    איך עושים זאת במדיה החברתית – באמצעות העלאת תוכן ישירות לחשבונות המנוהלים על ידי המותג או הארגון.  המצב הרצוי הוא שלארגון יהיו חשבונות במגוון רשתות חברתיות (בהתאם לאופי פעילותו ואופי לקוחותיו) וייעשה שימוש משולב בין הרשתות השונות.  לדוגמא, העלאת פוסט בבלוג של הארגון, שיתוף הבלוג בדף האוהדים בפייסבוק, ציוץ הפוסט בטוויטר (פחות עובד בקהל הישראלי), שיתוף תמונה באינסטגרם וכדומה.  כיום אנחנו רואים שימושים מעניינים ברשתות החברתיות דווקא מכיוון המדיה ה TV.  כמעט בכל תכנית טלוויזיה עם רייטינג משמעותי, ישנו שילוב בין דף הפייסבוק, חשבון האינסטגרם והתכנית.

  • המגנט

    ארגונים ומותגים יכולים להיעזר במדיה החברתית כדי למגנט את הלקוחות לארגון.  ניתן לעשות שימוש ברשת החברתית כבסיס לשירות לקוחות (כמוזכר לעיל), ניתן ליצור קבוצות דיון פתוחות לקהל הרחב ופשוט להתניע את הדיאלוג בקבוצה, כאשר מי שמנהל את הקבוצה ומכוון את רוח הדברים אלו הם מנהלי המותג של הארגון.  השימוש המיטבי ברשת החברתית הוא ליצור אינטראקציה עם לקוחות קיימים ופוטנציאלים.  אינטראקציה זו מושגת לעיתים רבות על ידי דיאלוג תוכן ולאו דווקא על ידי פרסום ברשת החברתית.  היופי הוא שכיום ישנם מרחבים חברתיים רבים שהארגון יכול לבחור לקחת בהם חלק פעיל.  אין צורך בכל אחד מהם להקים ישות מותגית, ניתן להקים קבוצות דיון בתחום העיסוק והעניין של הלקוחות, ובדרך זו לקבל מידע רב והלך רוח של הלקוחות הקיימים והחדשים, אודות המותג, המתחרים, הנעשה בשוק ודעת הקהל בכלל.  חשוב לתת במה לאחרים להשמיע את קולם, לעיתים אף למתחרים.  ככל שישנה פתיחות רבה יותר בשימוש ברשתות החברתיות, כך הארגון ומנהלי המותג נהנים ממידע הזורים ישירות לארגון, דבר החוסך את הצורך במחקרי שוק וסקרי דעת קהל, שעלותם גבוהה.

    דרך נוספת למגנט לקוחות לעסק היא באמצעות קמפיינים של פרסום ברשתות החברתיות, אם על ידי פרסום ממומן ואם על ידי תמריצים להעלאת תכנים על ידי הגולשים עצמם (תחרות נושאות פרסים וכדומה).  ברגע שהבאנו את הגולש למרחב החברתי של המותג, זה הזמן להתחיל ולקיים איתו דיאלוג, אחרת הוא יצא במהירות שבה הגיע.

  • המוניטור

    תקשורת מפה לאוזן היא התקשורת האפקטיבית ביותר, מזה עשורים רבים (אם לא מאות בשנים), יחד עם זאת, עלינו להבין שכדי שהלקוחות שלנו ידברו עלינו, אנחנו צריכים לתמרץ אותם בדרכים שונות.  היופי במדיה החברתית הוא היכולת של הלקוחות להשמיע את קולם בהקלקה אחת.   כשלקוח מרוצה מפעילות או מוצר כלשהו, עלינו לבקש ממנו שישתף את המידע עם חבריו.  באמצעות כפתורי ה’שיתוף’ / ‘ציוץ’ / ‘LIKE’  וכדומה.  למעשה, הרשתות החברתיות מאפשרות קרקע רחבה ופוריה של שיח פתוח בין הלקוחות לבינם, ללא קשר למותג ו/או לארגון.  על מנת שתקשורת פתוחה זו תהיה אפקטיבית לארגון, עלינו כל העת להיות בהקשבה פעילה.  לדעת איפה מדברם על המותג ו/או על תחום העיסוק שלנו, האם הלקוחות מרוצים, לזהות בזמן אמת מצבים של חוסר שביעות רצון ולתת מענה מיידי והולם, על מנת למזער נזקים, שנדרשת עבודת יחסי ציבור מאומצת לתקנם.

חשוב להבין שבעידן של תקשורת פתוחה ברשתות החברתיות, כיום, כל אדם הוא עיתונאי וכל מחזיק טלפון חכם הוא שדרן.  כל דבר עולה לאתרי החדשות במהירות שיא ובזמן אמת, חשוב לנטר את הידיעות, להיות נוכחים במרחבים בהם הלקוחות שלנו נמצאים, להבין מה מעניין אותם ומה הם צריכים ולספק להם מענה אמיתי לצורך.

מי שבוחר להיכנס לפעילות שיווקית ברשתות החברתיות, לא יוכל להסתפק בהצצה מדי פעם, זהו מסע ארוך, אינטנסיבי ויום-יומי, אולם, מי שמתמיד ומוצא את הדרך הנכונה לקיים דיאלוג עם לקוחותיו, קוצר את הפירות.  יותר לקוחות בעסק ובעיקר יותר לקוחות מרוצים שמספרים על המותג.

רוצים לשפר את אסטרטגיית המדיה החברתית בארגון, מוזמנים ליצור קשר ולקבוע פגישה.

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.