איך לבנות ולשווק סדנה ומלא אותה במשתתפים
האסימון נפל לי בפעם השישית שקיבלתי טלפון בנושא תוך חודש וחצי. זו הייתה לקוחה חדשה. היא צלצלה וביקשה לדעת אם אוכל לסייע לה גם בבניית הסדנה וגם בשיווק שלה.
פתאום הבנתי כמה יש צורך ועד כמה אין מענה. כמה יש צורך בעזרה בבנייה של סדנה וכמה כולן עושות את אותו שיווק ולא מצליחות למלא את הסדנאות שלהן.
והמילה צורך, היא מילת מפתח בהצלחה של שיווק סדנאות. אז אישית, החלטתי שמעבר לליווי אישי אני מתחילה להעביר סדנאות, להעניק כמה שיותר ידע לכמה שיותר אנשים בו בזמן.
והיום ברשותכם, הייתי רוצה לחלוק אתכם כמה תובנות שבעיניי הן הבסיס והתשתית לבנייה של מערכת שיווקית יעילה ואפקטיבית. אני רק לציין שהצלחה של סדנה מורכבת גם מבניית תוכן וגם משיווק נכון. במאמר הזה אני אתמקד בשיווק כי אני הניסיון שלי מראה שיש יותר אנשים שיודעים איך לבנות תוכן מאשר יודעים איך לשווק.
המרכיב הראשון בעיניי הוא נושא הצורך, אנחנו צריכים להבין מה הצורך של קהל היעד שלי.
למה? כי בדרך יש כל כך הרבה מכשולים שאם אנחנו לא עושים מה שאהוב וטוב לנו אנחנו יכולים להתבלבל, לסטות מהדרך הנכונה או פשוט להרים ידיים.
הדבר הראשון שאני מלמדת בסדנאות שלי הוא נושא הצורך. כל כך הרבה פעמים נשות טיפול מחליטות לפתוח סדנה כי יש להן הרבה ידע, ניסיון, כלים ומיומנויות אבל הבעיה שלקהל שהן חשבו שיבוא אליהן, אין בכלל צורך בסדנה.
וכשאני מתכוונת לצורך אני מתכוונת גם לסדנאות שלכאורה תמיד יש בהן צורך כמו הרזייה לדוגמא. כמעט כל מי שאני מכירה רוצה לרדת במשקל ( ולא, זה לא משנה גם אם אין לה ממה לרדת) ולמרות זאת לא כל מי שפותחת סדנה בנושא מצליחה למלא אותה. למה? כי היא לא מבינה מה הצורך של הלקוחה שלה.
חיים בריאים, תזונה בריאה וגוף בריא בנפש בריאה הם משפטים נהדרים אבל אני בטוחה שגם אתם כמוני מכירים כאלה שרוצות לרדת במשקל מסיבה כזו או אחרת אבל לא נרשמות לשום סדנה כי המסרים לא עונים על הצורך שלהן.
מתי פעם אחרונה בדקתם מה הצורך של הקהל שלכם? יכול להיות שלמשל בדוגמא שנתתי הצורך הוא להיכנס לגינס שלבשתי לפני הלידות כדי להרגיש צעירה שוב? יכול להיות שהצורך הוא שאחת ולתמיד אני אצליח לרדת במשקל ולהתמיד בזה?
איך יודעים מה הצורך? מבררים .פונים ללקוחות עבר, עושים ניתוח שוק, בודקים מה עבד בשיווק ומה לא ועוד.
אז אחרי שאתם יודעים בדיוק מה הצורך של קהל היעד שלכם הגיע הזמן לרשימה שבעיניי כל מי שבונה ומשווק סדנאות חייב שתהיה לו:
- מה המטרה של הסדנה? חשיפה ללקוחות חדשים? חשיפה תוכן ללקוחות ותיקים? סדנת מבוא במטרה להציע סדנה ארוכה יותר? סדנה חד פעמית שתביא משתתפים לליווי אישי?
- מה כמות המשתתפים ואיפה הסדנה תתקיים? האם יהיה כיבוד או לא? חומרי עזר? מאוד חשוב לענות על השאלות האלה הן מרכיבות את אלמנט העלות. הרבה פעמים הנטייה היא לרוץ לשווק בלי לברר מה תהיה ההשקעה הכספית. אולי בכלל העלות כל כך גבוהה שלא משתלם בשלב זה לעשות סדנה? אולי הזמן שהסדנה עומדת לצאת לפועל לא מתאימה. חשוב מאוד לעשות את החישוב הכלכלי לפני שיוצאים לדרך.
- סדנה לא מתחילים לשווק שבועיים שלוש מראש. אולי אם יש לכן גם רשימת תפוצה וגם דף פייסבוק פעיל וגם לקוחות פוטנציאליים ואתר אתן יכולות להתחיל לפחות חודשיים מראש אם לא אז מינימום 3 חודשים. לפתוח אירוע בפייסבוק גם אם יש לכן 3000 חברים ( שלא בטוח שאתם מכירים את רובם) ואז להיות מופתע שלמרות ש50 אנשים נרשמו שרק 2 הגיעו זה לא נקרא לשווק. גם לשים כל הזמן פרסום לסדנה זה לא שיווק איכותי. שיווק איכותי זו מערכת יחסים. מכירים אתכם? אתם נותנים ערך? קוראים אתכם?
- בניית תוכן– מה בדיוק עומד להיות התוכן? עד כמה הוא רק הרצאה או גם הפעלה? האם יש סיעור מוחות קבוצתי או שרק אתם נותנים את הטון? האם יש שימוש במספר כלים להפעלה או שאתם רק עומדים ומדברים? כל אחד מהדברים האלו משפיעים באופן ישיר גם על מידת ההנעה וגם על מידת ההנאה והם חלק אינטגרלי גם מהבנייה וגם משיווק הסדנה.
- ההנחיה שלכם– האם אתם יודעים מה אתם עושים בכל רגע? האם אתם יודעים ל”קרוא” את המשתתפים? האם לכולם יש מקום? האם אתם מבינים שגם למשתתף שלא מדבר יש תפקיד ונותנים לו מקום? האם אתם רגישים להלך הקבוצה ומתאימים את עצמכם לשינויים או שאתם אומרים לעצמכם יש נושא ואותו מלמדים ויהיה מה?
- ערוצי השיווק– האם אתם יודעים מה הערוצים המתאימים שלכם? האם אתם יודעים איפה הקהל שלכם נמצא? והמספר השיווקי, האם הוא כתוב נכון וקולע? האם אתם יודעים להניע לפעולה? האם אתם יודעים מה הכאב של הלקוח הפוטנציאלי שלכם?
- אני חוזרת לסעיף השני שכתבתי למעלה. לא להישבר. להאמין במה שאתם עושים. לא לוותר אם אתם חושבים שיש לכם שליחות. לא תאמינו כמה כוחה של אמונה מניעה אותנו לעשות וגורמת לדברים לקרות.
אני מקווה שהצלחתי לעשות לכם סדר ולו ראשוני בבניית תשתית נכונה ואפקטיבית לבנייה ושיווק סדנה. הניסיון שלי מראה שכשנותנים את הדעות על הסעיפים שמפורטים פה השיווק של הסדנה וגם הבנייה שלה נעשים טובים מפעם לפעם ובהחלט יכולים להוביל את הסדנה הבאה שלכם להצלחה שאתם מחכים לה.