coffee blue ocean

קפה ב 5 ₪ של רשת Cofix – תחרות על המחיר או אוקיינוס כחול?

הארץ רועשת וגועשת – רשת בתי קפה חדשה, ‘קופיקס’ מציעה קפה בחמישה שקלים, המתחרים נכנסים ללחץ ומגיבים בספקנות.  אבל השאלה האמיתית היא: האם מדובר בגימיק שיווקי או בשימוש חכם באסטרטגיית האוקיינוס הכחול?

בתחרות על המחיר, הצרכן מרוויח בטווח הקצר, אבל, פעמים רבות, התוצאה הסופית היא שהענף מצטמצם.  החברות המבוססות רוכשות את ה’מתנדנדות’ והמחירים שוב עולים.

ניתן לראות את זה בענף התעופה, לאחר כניסת חברות ה low-cost, חברות שנקלעו לקשיים התמזגו לחברות גדולות וחזקות והמחירים שוב גבוהים.  התנודתיות במחירים נובעת מחוקי הביקוש וההיצע הידועים, חברות הLow-Cost  פעילות באזורים מצומצמים מאוד.  ענף התקשורת הישראלי עדיין נמצא בשלבי ה’מהפכה’, עם כניסתן של חברות התקשורת החדשות, כמו רמי לוי, גולן טלקום והוט.  השוק עדיין בעיצומו של השינוי שלאחריו כפי הנראה תהיה התכנסות, בדומה לענפים אחרים.

ומהי הסערה בכוס קפה שמייצרת לנו בימים אלו חברת Cofix?

כאשר Strarbucks האמריקאית ניסתה לחדור לשוק הישראלי ב 2001, עם מוטו דומה (באופן חלקי) לזה של Cofix – ‘קפה על הדרך’, עם מגוון מוצרים צר יחסית ושירות עצמי היא נכשלה ובגדול. האם Cofix למדה מטעויותיה של Starbucks? סביר שכן.

המוטו העיקרי של אבי כץ הוא ‘קפה לכולם’ ו’קפה על הדרך’.  כלומר, אין מקומות ישיבה, אין שירות לקוחות, אין עלויות תקורה גבוהות, אנחנו הצרכנים נוותר על כל ‘המותרות שמסביב’ ובתמורה נקבל מוצר במחיר שווה לכל כיס.  הדגש הוא על פיתוח נישת שוק חדשה לצרכני הקפה.

לא עוד בית קפה בו מבלים זמן איכות, לא מקום לפגישות עבודה, לא מקום להיכרויות, אלא מענה לצורך בסיסי של קפה וכריך, על הדרך.

איך באה לידי ביטוי אסטרטגיית האוקיינוס הכחול בחדירתה של Cofix?

אסטרטגיית האוקיינוס הכחול שמה דגש על מספר פרמטרים, בינהם הגדלת הרווחיות תוך הקטנת העלויות, ופיתוח נישות שוק חדשות באמצעות איתור לקוחות חדשים, לקוחות שלא היו במעגל הלקוחות הקיימים בענף עד כה. (קראו עוד על “יישום אסטרטגיית האוקיינוס הכחול של נינטנדו עם Wii”)

Cofix עושה שימוש יפה בפיתוח נישת שוק חדשה, אין לה כוונה לנגוס בשוק בתי הקפה, אלא לתת מענה לכל אותם צרכנים שאין ביכולתם לקנות קפה בבתי הקפה, או כי המחיר גבוה מדי, או כי הישיבה בבית הקפה לא מתאימה להם.  נכון שמרבית בתי הקפה מציעים גם קפה ב ‘take away’, ואין בזה משום החידוש, אולם השילוב בין מחיר נמוך מאוד, מחיר אחיד לכל המוצרים, כך שהצרכן יודע מראש מה הסכום שיוציא על משקה ומזון, ביחד עם מהירות השירות הוא למעשה הפנייה לנישת השוק החדשה.

את החיסכון בעלויות Cofix משיגה על ידי ביטול וצמצום פעילויות.  Cofix  משיקה בתי הקפה קטנים וללא מקומות ישיבה ומבססת את הרווחיות על היקפי מכירות גבוהים.  ככל שיימכרו יותר פריטים, הרווחיות תגדל.  הבידול של רשת הקפה החדשה יושג באמצעות מחיר אחיד וזול, value for money, כלומר, כל אחד יכול להרשות לעצמו לשתות קפה איכותי, תוך ויתור על ה’בילוי’ בבית הקפה.

סערה בכוס קפה, עם חדירתה של חברת קופיקס לתחום בתי הקפה.  האם היא מביאה איתה בשורה חדשה או שזו רק רעידת אדמה רגעית? כדי לדעת את התשובה נצטרך לחכות עוד זמן, אולם כבר עכשיו אפשר ללמוד מצעדיה הראשונים ולחשוב מה נוכל ליישם גם אצלנו בעסק.

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הישארו מעודכנים!